Brief van Ruben
Ik ben Ruben en zit in Groep 5. In de klas heb ik moeite met rekenen. De rekenopdrachten die ik in de klas krijg zijn veel en moeilijk en daarom vind ik rekenen niet zo leuk!
Om het rekenen begrijpelijk te maken en leuk te vinden hebben papa en mama contact opgenomen met Juf Tess. Juf Tess was net begonnen als bijles juf en had nog een plekje voor mij vrij! Eigenlijk vond ik het helemaal niets die bijles, ook na schooltijd aan de slag met rekensommen. Maar ja papa en mama stonden erop dus Juf Tess kwam op een avond op de koffie!
Nou dat was eigenlijk best wel gezellig! Ze vroeg aan mij hoe het ging in de klas. Ik vertelde dat het goed gaat maar dat de rekenlessen erg saai zijn en dat ik daarom mijn hoofd er niet bij kan houden. Ik vertelde ook dat ik niet zo’n zin heb in bijles omdat ik dan ook nog na schooltijd bij haar van die saaie lessen moet volgen. Juf Tess moest lachen en vertelde hoe zij les geeft; Met computer spelletjes, stoepkrijt en een bal, spelenderwijs leren rekenen! Nou dat klinkt eigenlijk best wel leuk dus kreeg ik er ook wel zin in om naar bijles te gaan. Zo gezegd zo gedaan! Sinds Januari ga ik één uurtje in de week naar Juf Tess.
Spelenderwijs leert ze mij rekenen, mijn werktempo op te schroeven, mijn concentratie te verbeteren en mijn zelfstandigheid te verhogen. Dit doen we door spelletjes op de computer te spelen, met stoepkrijt sommen te maken in de tuin en met een bal over te gooien. Juf Tess gooit de bal en zegt een som op en ik vang de bal en zeg snel de uitkomst van de som. Ook doen we spelletjes als memorie en Tik Tak Boem om mijn werktempo te verhogen. Ook leer ik stapsgewijs de klok, analoog en digitaal en krijg ik huiswerk mee om te blijven oefenen. Overal in huis hangen memo-briefjes met daarop de tafel van 1 t/m 10 geschreven. Als ik langs z’n memo-briefje loop zeg ik de som hardop op en natuurlijk hardop het goede antwoord! Zo herhaal ik telkens alle sommen en onthoud ik ze goed! (papa en mama worden gek van al die briefjes overal maar ja die moeten er ook maar wat voor over hebben!).
De Juf in de klas en Juf Tess houden met elkaar contact via de mail. De Juf in de klas verteld hoe ver ik ben met rekenen, wat ik ga krijgen aan sommen en waar ik nog moeite mee heb zodat Juf Tess hierop kan inspelen. Op school ga ik merken dat wat ik bij Juf Tess heb geleerd ook in de klas kan gebruiken zodat het rekenen makkelijker wordt en dat is erg fijn! Zelfs op mijn rapport staat vermeld: Je krijgt na schooltijd hulp van Juf Tess en we zien in de klas dat het je help! Het gaat dus al een stukje beter en dat is veel fijner en makkelijker werken in de klas.
Ik ben nu nog maar een tijdje bij Juf Tess maar er is nu al resultaat. Het is bij Juf Tess kei fijn en op een leuke, speelse manier erg leerzaam! Ik ga graag naar haar toe dus we gaan nog een tijdje door hoor Juf Tess!
Groet Ruben