Spelling
Spelling is voor veel kinderen een lastig vak. De meeste kinderen vallen uit op Cito-toetsen. Hier wordt getoetst of je de spellingsregels die je hebt aangeleerd goed beheerst. Alle spellingsregels die je hebt aangeboden gekregen in de klas worden in deze toetst verwerkt. Veel kinderen raken hier het overzicht kwijt en scoren onvoldoende.
Op school krijgen de kinderen per week een nieuwe spellingsregel aangeboden, deze regel wordt dan getoetst met een dictee. Dit is voor de kinderen overzichtelijk, omdat er hoofdzakelijk maar 1 spellingsregel wordt getoetst.
Het is van groot belang om alle spellingsregels te blijven herhalen!
Vooral kinderen met dyslexie hebben erg veel baat bij herhaling en een andere manier van uitleg en oefening. Ik maak samen met de kinderen een ‘spiek’-boekje waarin de spellingsregels worden onderverdeeld in categorieën.
- Luisterwoorden/ hoormannetjeswoorden; je mag ze schrijven zoals je ze hoort. (roos, bloem, baksteen)
- Luisterwoorden met een vaste klankgroep/ klank-tekenwoorden; (haai, beer, leeuw, vakantie, ideaal, automatisch.)
- Weetwoorden; Je moet ze gewoon kennen! (Thee, geit, pauw, oud, gymnastiek)
- Regelwoorden; Je past een regel toe. (lo-pen, ki-ppen, eind d/t, cht.
Deze ‘spiekboekjes’ mogen de kinderen vaak ook in de klas gebruiken. Zo leren de kinderen ook goed kijken en luisteren naar een woord en weten ze het woord onder te verdelen bij de desbetreffende categorie.